Related Posts with Thumbnails

torsdag 19 augusti 2010

Orkar inte mera!

Pengar är känsligt för mig. I alla fall när jag inte har några. När jag behöver be om hjälp för att jag inte kan betala det jag ska. Därför har de här månaderna av arbetslöshet varit hemska. Dels för att jag inte kunnat göra rätt för mig utan för att jag till slut helt enkelt var tvungen att söka socialhjälp.

Skulder är också känsliga. När jag blev egen företagare hade jag inte en krona i lån, inga skulder och inga anmärkningar och så ville jag det skulle förbli.

Sen blev det som det blev. Ni som följt mig vet. Jag fick lämna butiken med skuld. För mig är det hemskt. Men jag är knappast ensam om att ha skulder men för mig var det fruktansvärt men var tvungen att bara acceptera läget.

Jag lyckades göra en avbetalningsplan med det inkassoföretag som fått i uppdrag att inkassera skulden men först gick det en vända till kronofogden vilket gjorde mig förtvivlad. Jag VILLE ju betala men hur skulle jag kunna det när jag inte ens hade pengar till hyran. Men som sagt... jag lyckades få till en avbetalningsplan men om inte den sköttes skulle det gå tillbaka till kronofogden.

Så får jag inte min lön av det där JÄVLA företaget. Hyran har inte kunnat betalas och alla andra räkningar har fått vänta. Och givetvis kommer det en påminnelse från inkassobolaget. Jag prioritera och betalar den med de få pengar jag lyckats skrapa ihop. Tydligen för sent.

Nu när jag kommer hem möts jag av ett brev från Kronofogden i hallen. På HELA beloppet! Jag ringer inkassobolaget och frågar om det är så att det bara har gått om varandra men NEJ jag har ju betalat några dagar för sent och eftersom jag inte hört av mig så bröt jag överenskommelsen

Det innebär att jag har en utmätning på mig nu. Ska eländet aldrig ta slut? För mig är det katastrof att hamna i den här situationen och att jag gör det pga det där JÄVLA företaget inte har gett mig mina pengar gör mig så fruktansvärt förbannad så hade jag haft henne här nu hade jag nog fan strypt henne.

Nu har jag alltså ett jobb som känns bra och tanken var att jag äntligen ska få komma i kapp, kunna leva lite normalt igen och göra rätt för mig. Ska jag behöva leva på existensminimum IGEN trots att jag har ett jobb???

Orkar fan inte mer....

15 kommentarer:

  1. Nej, men stackars dig, känns som livet är grymt orättvist! Känner mig så dum nu som gnällde över att inte kunna SPARA i mitt tidigare inlägg idag...Spara liksom, vilken lyx!

    STOR kram och hoppas allt går vägen!

    Ps: Min dotter får en guldpeng när hon plockar ur diskmaskinen, vill du kanske ta över den uppgiften? (Förlåt, får man skoja så, eller var det lågt?? Det var isf inte min mening, jag lider verkligen med dig!!)

    /Louise

    SvaraRadera
  2. Har du verkligen inte någon som kan låna dig pengarna? Vad säger din bank?

    SvaraRadera
  3. fyfan vad surt. finns det ingen chans att de kan ändra sig? de har ju fått pengarna nu? eller är de helt omänskliga? :(
    jag lider verkligen med dig!

    jag tycker fan du outa det där jävla företaget som inte betalat din lön.
    inte mer än rätt!

    kram vännen.

    SvaraRadera
  4. kan man inte ta lån på en bank till att betala såna skulder? göra en avbetalningsplan där istället? så du får bort kronofogden? nu har du ju en inkomst och sådär. jag vet absolut inte alls hur sånt funkar, det kanske inte alls går. var bara nåt som slog mig... när man tittar på Lyxfällan tex, så kan ju banker vara snälla och ta över skulder.

    SvaraRadera
  5. Louise det är verkligen ingen fara :o)
    Men måste kunna skoja och skratta i allt elände.

    Skulden är ganska stor så det är svårt att låna pengarna privat.

    Ja jag funderar också på lån på banken men måste ju säkert ha fast jobb då och nu har jag ju provanställning i 6 månader men efter det. Och i lyxfällan är bankerna väldigt snälla men det är väl för att de får reklam i tv:n.

    Det får vara som det är just nu. Men nog fan känns det surt!

    SvaraRadera
  6. Jag tycker absolut att du skall ta pappas råd och kräva pengar från förra företaget - ANMÄL DEM..!! Den innestående lönen är kanske en skit i kosmos jämfört med vad du har i skulder (det vet jag ju inget om) men det är alltid något. Även om de inte kommer med en gång har du ju rätt till din ersättning.

    SvaraRadera
  7. jo, klart de är snällare i TV, men det kanske är värt ett försök? :)

    SvaraRadera
  8. Ja jag tänker inte ge mig utan ska ha mina pengar oavsett.

    Ja ett försök ska jag ju göra men tror som sagt de kräver fast anställning.

    SvaraRadera
  9. Ja och inte kan man äta eländet heller :o(

    SvaraRadera
  10. har du bostadsrätt? finns ett företag som heter bluestep och som lånar ut till personer med betalningsanmärkning, vilket banker i regel inte gör (räntan är högre än hos bankerna. Men det kan det säkert vara värt för att få utmätningen återkallad). jag jobbar med skuldsatta människor och det är verkligen inget att skämmas över, otroligt lätt att hamna där. Lycka till och hoppas att det löser sig!

    SvaraRadera
  11. Nej jag har bara hyresrätt :o(
    Har en bra kontakt på banken men det kanske inte hjälper nu!

    Tack och kram!

    SvaraRadera
  12. Du, det här med din gamla arbetsgivare fick mig att fundera lite. Har du någon som är på dem ur ett juridiskt perspektiv? Verkar inte helt i sin ordning att de håller inne med din lön. Brukar funka att vifta med paragrafet ibland, testat det? Själv är jag ju någt av en paragrafryttare (blir väl så när man jobbar där jag gör). Funkar det inte att själv vifta, är det alltid bra med ett ombud från ex. facket om man är ansluten där.

    Vad gäller den ekonomiska situationen förstår jag att det känns tungt. Jag har det inte som du, men betalningsanmärkning, flera olika lån, privata lån och "vända på kronorna"-livet är en del av min vardag. Jag mailade min bank idag och förklarade min siutation och bad om ett möte med en rådgivare. Jag är ju en kund som de förhoppningsvis vill ha kvar.

    Äger du din lägenhet? De kan ju isf ha den som en slags säkerhet om du nu till exempel inte har annat "i ryggen".

    Du vet var jag finns om du vill att jag kollar upp det juridiska åt dig. Kram!!

    SvaraRadera
  13. Ok - såg nu att du har hyresrätt. Nåja, det finns alltid et sätt att lösa allt. Bara så jobbigt att ta tag i det, men när man väl ringt det första samtalet så brukar det flyta på. Du är en driftig tjej och du fixar det här, ska du se! Men först ska din f.d. arbetsgivare klämmas åt, yey!

    Puss

    SvaraRadera
  14. Ja Cc jag får ta en sak i taget. Och först ska de jävlarna få betala ut min lön. Sen får jag se hur allt det andra ska lösas.
    Orka liksom inte ens tänka på det just nu.

    Jag mår bra och är frisk.... alltid något!

    Massa kramar

    SvaraRadera