Related Posts with Thumbnails

fredag 30 april 2010

Idag är det exakt 24 år sen...

...jag gav bort det dyrbaraste jag hade. Han var flera år äldre än jag och hade moped och jag var dödligt förälskad i honom. Han var skolans populäraste kille och han hade precis gjort slut med skolans populäraste tjej och nu var han med mig.

Jag gjorde det jag trodde förväntades av mig och jag ville ju inte visa mig som en liten feg tjej som inte gjorde sånt som förväntades av mig. Det var över på några minuter och jag låg där och tittade upp i taket och tänkte att var det inte mer än så här? Skulle det inte kännas mer? Inga änglar som sjöng och inga stjärnor och planeter och ont gjorde det inte heller. Jag kände ingenting. Men jag hoppades jag hade gjort något bra och att han skulle gilla mig mera nu när jag visat honom att jag var en tjej som gjorde det som förväntades av mig.

Idag är det exakt 24 år sen. Och det var då det började. Skitsnacket.

Han och hans kompisar hängde jämt hos mig och det var de som fick mig att bli full första gången och hemma hos mig var de alltid välkomna för mamma ville hellre vi satt hemma än drällde omkring på stan så det blev ett naturligt tillhåll. Jag fick känna mig som en i gänget bland de stora killarna och nu när jag hade givit bort det dyrbaraste jag hade till killen jag var så förälskad i så hörde jag ju ännu mer ihop med det där gänget. Eller??

Det började med lösa rykten om än det ena än det andra och först brydde jag mig inte så mycket om det utan skrattade mest men med tiden fick jag höra saker som gjorde mig fruktansvärt ledsen. Jag fick höra ord som hora, slampa och det pratades om saker som skulle ha hänt som jag ibland inte ens kunde förstå att folk bara kunde tro på. Och allt för att jag gav bort det dyrbaraste jag hade till en kille jag var förälskad i för att jag trodde det förväntades av mig och nu efteråt förstår jag ju att de som snackade skit var killarna som ville ha mig som inte fick mig och tjejerna som var avundsjuka och önskade de var som jag och fick vara med de där coola killarna.

Och det där försvann aldrig riktigt och varje gång jag träffade någon ny människa tänkte jag alltid att undra vad den där människan har hört om mig och undrar hur mycket den människan tror på det där. Jag fick nästan alltid börja en ny bekantskap med att förklara mig och försvara mig och mina vänner fick ofta stå upp för mig när jag inte var med när människor snackade skit eller kom med påstående om saker de egentligen inte hade en aning om.

Jag har alltid gått mina egna vägar och alltid stuckit ut lite och det gjorde knappast saken bättre i en liten stad. Att inte passa in i normen och foga sig och vara precis som alla andra sticker i ögonen på folk och det spädde givetvis på rykten och skitsnack. Att jag minsann var en liten diva och en riktig liten ragata, det ser man ju på henne. Och jag bet ihop men har gråtit inombords många gånger och skrattat åt saker jag hört men egentligen blivit ledsen för inget kunde vara mer fel.

Det finns inget som kan få mig att ändra på mig själv och jag går fortfarande mina egna vägar och tycker om att sticka ut men när jag flyttade ifrån min hemstad var det en befrielse för äntligen kunde jag få börja om från början. Människor kunde få lära känna mig för den JAG är och bilda sig en egen uppfatting utan att fått höra massa rykten och elakt förtal och jag behövde inte längre tänka och behöva skämmas för vad de kanske har hört för konstiga saker. De kan tycka att jag inte är som alla andra och klär mig konstigt och sticker ut och syns och hörs lite för mycket men det är ju SÅN jag är och det står jag för. Men jag tänker aldrig stå för det som sas om mig då och de ord som gjorde så ont.

Idag är det exakt 24 år sen jag gav bort det dyrbaraste jag hade men jag har fortfarande kvar min värdighet. Och det kan ingen ta ifrån mig!

11 kommentarer:

  1. Jag har själv alltid gått min egen väg och jag önskar verkligen att vågade vara sig själva istället för att bara försöka passa in.
    Det är folk som vågar stå för vilka de är jag trivs bäst tillsammans med. =o)

    Men att i så ung ålder klara av det trots en massa ryktesspridning och skitsnack är starkt!! Förstår dock att det var skönt att flytta, för hur stark man än är så finns det gränser för vad man ska behöva stå ut med.

    Kram

    SvaraRadera
  2. Ja det finns säkert många som skulle vilja vara lite annorlunda men inte vågar och jag kan bli tokig på att det verkar som om ALLA vore stöpta i samma form.

    Det gjorde mig stark och de som var mina riktiga vänner fanns där ju alltid och jag var ju ganska vuxen när jag lämnade lilla hålan men jag längtar verkligen inte tillbaka. Inte pga det utan för att jag trivs där jag är just nu!

    Kram

    SvaraRadera
  3. blir lite oroad när jag läser vissa av dina inlägg.. har du ingen som helst verklighetsuppfattning? om någon tycker illa om dig utgår du direkt ifrån att dom är avundsjuka och vill vara som du.. ingen vettig männsika vill ju det! på vilket sätt sticker du ut från mängden? det enda som skiljer dig åt från andra är att du är ett psykfall, inget att vara avundsjuk på kan jag tycka!

    SvaraRadera
  4. Alla är fria att tycka och tro vad de vill. Även de som inte vågar stå för sina åsikter.

    Ha en trevlig kväll!

    SvaraRadera
  5. är det för att jag är anonym som du menar att jag inte står för mina åsikter? gör det dig någon skillnad att jag skriver att jag heter sandra och bor 3 mil utan för gävle, jag jobbar inom hemtjänsten och på fritiden gillar jag att umgås med vänner.. blev jag mindre anonym nu?? konstig människa du, men är väl din sjukdom som spökar

    SvaraRadera
  6. Hej Sandra!

    Och på fritiden gillar du att ha förutfattade meningar om människor du inte känner och påstå att de är psykiskt sjuka.

    Jag är glad att jag kan förgylla din dag genom att ge dig anledningar att komma hit och läsa och spy galla.

    Kram mysiga du!

    SvaraRadera
  7. Kan det vara så att Sandra var en av dom där tjejerna som spred rykten om andra av precis dom anledningarna som Petra skriver om?

    Bara en tanke så här på lördagsmorgonen, medan hjärnan sakta med säkert börjar vakna till liv.

    SvaraRadera
  8. Ja du Sebastian i alla fall är det såna inskränkta människor som pratar mest skit. Av vilken anledning är för mig fortfarande en gåta men för mig saknar de människorna en ganska viktig egenskap och det är ödmjukhet.

    Jag är inte psykiskt sjuk, inte i den bemärkelsen i alla fall men genom att klanka ner på en sån sjukdom så visar den här personen ganska tydligt hur inskänkt den är. Förstår inte vad det skulle vara för fel att vara psykiskt sjuk? Är det något fult eller?

    Som sagt, jag bjuder på att såna personer retar sig och vräker ur sig elakheter men jag bryr mig knappast längre!

    Kram Sebastian!

    SvaraRadera
  9. 24 år sen!!
    Trodde inte du var en dag äldre än 30 idag :-O
    Vilket jag verkligen hoppas att du är efter det här inlägget ;-)
    Kram på dig.

    SvaraRadera
  10. Hahaha vad snäll du är. Jodu jag är en braaaa bit över 30 så de där snälla orden kommer jag leva på länge :o)
    Fram till min 40 årsdag om 3 år, hihi.

    Kram

    SvaraRadera
  11. DU anonym?????.Vill bara tala om för dig att vi som har ett psyke,har mer i hjärnan än sådan som du,och du arbetar inom vården,vet din arbetsgivare om vilken uppfattning du har om dom som du besöker om dagarna fy fan för att bli gammal,och få in dig innanför dörren.FY!!!!!!PÅ dig.syssling

    SvaraRadera