Related Posts with Thumbnails

lördag 25 december 2010

Juldagen anno 2010!

Vaknar lite frusen och drar täcket ännu tätare om mig men vet att jag borde gå upp för klockan är snart elva och hunden ligger och plirar med sina små ögon och vill jag ska ta honom med ut. Det är bara att ta sig upp och ut och det är precis vad som behövs för att väcka min trötta kropp. Kall och kylig vind som tränger in som piskrapp genom min jacka och mina tunna byxor.

Det blir en god mysig julfrukost med hela familjen samlad och även lillebror har tagit sig upp och ut i det kalla vädret för att äta ihop med oss. Sen liksom dör jag. Känner hur soffan ropar och vill inte skiljas från min varma rumpa på hela dagen. Så där ligger jag. Nerborrad.

Men sen i ett svagt ögonblick överväger jag att ta mig ut i juldagshysterin. Funderar på om jag ska vara en av alla de där hemvändarna som bara återkommer till den lilla hemstaden precis när man behöver och inte mer och julen är ju en sån helg då ALLA är hemma och då går man ut på stans enda uteställen och trängs med alla de andra som är hemma just då. Kollar runt med lite folk. Prövar en del av mammas klänningar men nej... jag ångra mig och beslutar mig för att fortsätta värma soffan med min röv istället.

Det blir thaimat och vitt vin istället och i morgon vaknar jag utan huvudvärk och troligtvis nöjd med beslutet att inte ta mig ut på krogen. Och hunden fick ett julabad och luktar nu som ett franskt luder och själv funderar jag på att färga håret igen och köpte hårfärg i den lokala lilla matbutiken men kan inte bestämma mig för att fortsätta med det här slingade som kamouflera de grå hårstråna så bra eller om jag ska bli lite vinterfin med mustigt rödbrunt istället.

Hmm... stora frågor att tampas med!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar