Related Posts with Thumbnails

söndag 20 december 2009

Tågkonduktören...

....visade sig vara av den snälla typen och alla som jag skulle dela kupe med hade inga invändningar så länge varken hunden eller jag bet någon.

De jag delar kupe med är fem st av det manliga könet och visade sig vara ifrån det stället alla i Gävle tror jag är ifrån. Skåne där de har så härlig dialekt. Nu tycker ju inte jag att det är någon vidare likhet på blekingska och skånska men för ett ovant öra låter det säkert lika. Enda likheten är väl att vi pratar som om vi hade gröt i halsen men skånskan är dock en aaaaning grötigare än min något finare blekingska.

Min sängplats är längst ner och det är väl tur det för det hade blivit svårt för Jocko att ta sig upp på tredje slafen. Nu ligger han snällt vid mina fötter och sover gott. Snart är det dags för mig också att somna in till tågets sövande gungningar och har jag tur så får jag sova hela vägen. Om det nu inte visar sig att någon av skåningarna snarka.

Over and out...

2 kommentarer:

  1. Hahaha...gick inte så bra att få jocko på tåget obemärkt...det sista jag hörde när jag gick var konduktören som skrek 'har du hund med dig oxå!' Kul, jag fnissade lite men hoppades att det skulle gå bra ändå... Kram!

    SvaraRadera
  2. Skåningar är inte att leka med. :)

    SvaraRadera