Related Posts with Thumbnails

onsdag 23 december 2009

Samtal och julklappar!

Julklappsinslagning och flera glas vin kan sluta i mer än felinslagna klappar.
Mamma och jag står i kaoset av alla klappar och fint papper med mönster på och dricker alldeles för mycket vin. Jag blir snurrig och glömmer bort om det var lillasysters eller pappas frus paket jag slog in sist. Eller var det kanske lillebrors eller hans flickväns...

Men mitt i allt börjar mamma och jag prata. Prata om det som varit, åren som gått och tiden som jag helst vill glömma men som säkert gjort mig till den jag är idag.

Jag är inte den som gnäller, den som klagar eller gör mig själv till martyr. Inte den som pratar om en jobbig barndom eller skyller mitt handlande eller mitt beteende på att jag haft det jobbigt eller gått igenom saker som de flesta inte ens kan drömma om. Men det finns där. Och jag glömmer aldrig men ALDRIG jag skulle använda det för att ursäkta saker jag gör idag eller för att få människor att tycka synd om mig.

Men vi pratade... mamma och jag. Om det jobbiga, om hur jag kände, tänkte och hur jag.... hatade. Ja... jag hatade. Men vi har rett ut allt. Ältat, genomlidit, rannsakat och... förlåtit!

Jag har ingen sörgårdsidylls uppväxt. Ingen Barnen i bullerbyn barndom. Ingen kärnfamiljsidyll att luta mig tillbaka på. Men vadå??? Jag är stark, mår bra och har säkert en bättre relation till min mamma än många andra har.

Vi har rett ut allt för länge sen men idag pratade vi om det igen. Som vuxna. Utifrån där vi befinner oss idag. Det var skönt. Mitt ibland inslagna julklappar, vin och hemgjorda köttbullar gick vi igenom det en gång till fast med vuxnas ögon. För jag tror... att när vi gick igenom det tidigare...att ingen av oss var vuxna då.

Vi behövde det, jag behövde det. Det har gjort mig till den jag är idag och ibland behöver jag bli påmind om varifrån den styrkan kommer.

Livet är inte lätt... men de svårigheter vi stöter på gör oss förhoppningsvis ödmjuka och gör att vi lär oss empati och förståelse för andra människor.
Så vill i alla fall jag att det ska vara.

Jag älskar dig mamma!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar