Related Posts with Thumbnails

onsdag 9 juni 2010

Tuff dag!

Inte orkat skriva innan. För det har liksom inte hänt något idag. Inte så kul att läsa om hur jag åker runtrunt i min bil och springer asen av mig på företag och ler sötaste leendet och låtsas att jag inte alls tycker det är jobbigt att få nej efter nej.

Idag var det tufft. Många nej... bara nej förutom att jag fick lägga en offert på ett ganska stort belopp så kanske det kan bli något om vi matchar deras nuvarande priser.

Men det är frustrerande. Jag vet ju att det är så här i början. Att det tar tid att bygga relationer, etablera sig och framför allt vill jag kunna ALLT nu. Jag hatar att inte veta och kunna allt om det jag säljer men det är en omöjlighet i början.

Pratade med chefen och hon lugnande mig och har full förståelse för att jag inte kan ha ordrar med mig hem varje dag men jag VILL!!!

Jag blev utslängd från ett par företag för att jag kom oanmäld och de tyckte jag skulle ringa först. Det gör mig fundersam. Jag har ju full förståelse att de inte ha tid när jag kommer så där men jag bokar gärna en tid när jag är där. Jag inbillar mig bara att det är svårare att säga nej när man står där liksom. Telefonsäljare hatar vi ju alla och jag känner mig lite sån om jag ringer och ska boka möte. Men ja ska testa det också. Ska ta en dag och bara sitta och ringa och boka möte.

Vad tror ni? Ska man ringa och boka möte eller komma och be om att få en tid?

7 kommentarer:

  1. Boka tid snälla du, ett råd i all välmening... De allra flesta är sååå upptagna och att komma helt oanmäld leder nog tyvärr till många nej oavsett hur bra produkter du har och hur trevlig du är... Att bara knacka på funkar kanske på enmans- och fåmansfirmor men vill du dra in de stora ordrarna på större företag måste du boka tid...
    Så jobba med telefonen i första hand och boka möten. Många möten. Det besparar dig många resor, tid och en hel del onödiga Tack, men nej tack...Trust me honey, jag skulle kunna var en av dina största kunder om vi inte hade ramavtal med andra...

    SvaraRadera
  2. Tack, jag tar till mig det. Verkligen!

    Och jag tror du har rätt, på de mindre firmorna är det säkert okej men för att få sitta ner med de lite större krävs att man bokar. Det får nog bli en kombination.

    Canvasbesöken få bli när man är ute på redan bokade besök och det finns tid över.

    Kram

    SvaraRadera
  3. Låter skitspännande och jag kommer att suga i mig alla dina lessons learned om jag får ett jobb jag sökt ;)

    SvaraRadera
  4. Jag håller med O M D. Jag är egen och blir inte så glad, om säljarna inte bokar tid. Det blir liksom lite negativt från början, och jag har ett litet företag.

    Lycka till med säljet! Ju flera nej, desto närmare ett ja..
    //Ms Singel

    SvaraRadera
  5. Vet inte vad du säljer, men Oh My dad har så rätt, ska du åt de mellanstora och större avtalen så bör du få fram namn, tele och e-post till rätt person och sen ligga på för att få till ett möte så att du verkligen kan få ut max samt att han/hon då är intresserad....

    har hållt på med försäljning i snart 15 år och canvas besök har aldrig riktigt fungerat för mig, men då har jag aldrig heller sålt till få och små mans bolag...

    Lycka till.

    Björn

    SvaraRadera
  6. Alla andra säljjobb jag haft har jag alltid ringt innan och sällan gjort canvasbesök utan bara nån gång då och då. Anledningen till att jag började med det så mycket nu vat helt enkelt att säljaren jag var med ute i stort sett bara gjorde så och tyckte det var bäst.

    Det får nog bli telefonen mest i fortsättningen och ett å annat canvasbesök i farten.

    Tack snälla för era tankar!

    P.S Jag säljer yrkeskläder och profilkläder!

    Kram

    SvaraRadera