Related Posts with Thumbnails

lördag 23 januari 2010

Avund...

...är en av de sju dödssynderna och synder ska man inte ägna sig åt. Men jag kommer ändå aldrig till himlen så jag kan lika väl erkänna...

Jag känner avund...

På de som har någon att tillbringa helgerna med.
På de som är nykära och har en härlig känsla i sin mage.
På de som få höra orden "jag älskar dig".
På de som blir väckta på morgonen av en kyss på deras kind.
På de som får krypa in i någons famn.
På de som får samtal av någon som vill säga "jag saknar dig"
På de som får sms där det står "jag tänker på dig"

Ja jag erkänner denna hemska synd men för att den ska bli lite lättar att bära så tillåter jag mig själv att...

Bli glad av ett mail där det står "vilket vackert leende du har"
Bli glad av att någon från förr idag skrev "jag saknar dig"

Hur ska man annars stå ut?

8 kommentarer:

  1. Jag kunde inte sagt det bättre själv! Jag känner också avund!!!!!
    Kram på dig!!!

    SvaraRadera
  2. Gudinnan> Skönt då är jag inte ensam om att synda ;o)

    Oskrivna blad> Kram själv vännen!

    SvaraRadera
  3. Vet du, jag brukar tänka att man visst får känna avund, så länge man inte känner missunsamhet. Avund är ju bara en känsla av att man själv vill ha något som någon annan har. Inte betyder det i sig att man misunnar de som har det man själv saknar, så varför skulle det vara en hemsk känsla egentligen?

    SvaraRadera
  4. Alice> Det är nog mest avsaknaden av allt det där som känns hemsk, inte själva känslan av att känna avund för självklart är jag glad för alla de som har allt det där.

    Vet inte varför det är en dödssynd men det är säkert som du skriver att det är i samband med missunsamhet. Får kanske fråga någon som har lite biblisk koll :o)

    SvaraRadera
  5. Kolla in Sissela`s program om de sju dödssynderna på SVT play. Programmet i måndags handlade om just avund.

    SvaraRadera
  6. Jag är också läskigt avundsjuk. Så att jag blir rädd för mig själv ibland.

    Sen brukar jag bocka av lite andra synder då & då också... Så det är liksom kört ;).

    Men oj vad jag känner igen allt det du räknar upp ovan. Jag vill ha det NU. Med rätt person.

    Puss & kram

    SvaraRadera
  7. Oskrivna blad> Ja jag såg lite av det faktiskt :o)

    FoK> Jo du jag vet. Jag saknar det också...grymt mycket!

    Kram

    SvaraRadera